Życie człowieka realizuje się poprzez współdziałanie i kontakty z innymi ludźmi, których podstawą jest KOMUNIKACJA. Aby przebiegała ona prawidłowo, potrzebny jest nadawca, odbiorca i poprawny komunikat.
Aby to osiągnąć, potrzebny jest zarówno nadawca, posługujący się poprawnym komunikatem, niezaburzonym, jak i odbiorca, będący w stanie go prawidłowo odczytać. Komunikacja, poza aspektami niewerbalnymi, to przede wszystkim MOWA – a jej zaburzeniami zajmuje się logopedia.
Okres przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju mowy.
Teoretycznie, dziecko rozpoczynające naukę w klasie I powinno mieć mowę opanowaną pod względem dźwiękowym. Jednak w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Wady wymowy u dzieci zaczynających naukę w szkole podstawowej są już często mocno utrwalone, stają się one przyczyną trudności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia), a także powodują problemy w porozumiewaniu się, co często prowadzi do stresu, frustracji i trudności emocjonalnych. Warto wiedzieć, ze im szybciej zareagujemy na wady wymowy dziecka, tym mniej zdążą się one utrwalić i łatwiejsza będzie praca, mająca na celu ich wyeliminowanie. Pierwsza wizyta u logopedy w wieku szkolnym to stanowczo zbyt późno, a ćwiczenia usprawniające mowę trwają dłużej, niż kiedy dziecko zaczyna ćwiczyć w wieku przedszkolnym. Warto zgłosić się do logopedy właśnie w wieku przedszkolnym, kiedy dziecko intensywnie się rozwija na wielu płaszczyznach, a wady wymowy często można stosunkowo łatwo wyeliminować niż w wieku późniejszym.
W naszym Kąciku Logopedycznym postaramy się przedstawić Państwu podstawowe ćwiczenia logopedyczne, jakie przeprowadzamy z dziećmi w grupach przedszkolnych, które są przede wszystkim ćwiczeniami wspomagającymi wypracowanie prawidłowego toru oddechowego, a także usprawniającymi artykulatory (język, wargi, policzki, podniebienie). Warto znać te podstawowe ćwiczenia i wykonywać je w domu z dzieckiem, podczas zabawy, rozmowy, spaceru.
Zachęcamy wszystkich Rodziców do wspólnej zabawy!